fredag 7. juni 2013

"Service", hva er det???

Når du går inn i en forretning for å handle, så forventer du å bli møtt
av en person som er innstillt på å hjelpe deg med det du skal ha.

Jeg tror det er ganske normalt.

Noen forretninger utmerker seg, ikke på grunn av god service, men ut
i fra min erfaring, det jeg kaller mangelfull opplysning ang. hva ordet
service betyr.

El-kjøp opplever jeg som en av de som ikke har fått med seg at det
går an å tjene penger også med god behandling av kundene.

Matvarer og husholdningsartikler handler jeg stort sett hos Meny.

Ikke fordi jeg oppfatter de som ekstremt bra, men de ligger midt i
løypa mi.

Både Meny Farmandstredet og Meny på Heimdal i Tønsberg
bruker jeg som faste handleplasser.

Begge steder har hyggelig betjening, men jeg er lei av å stadig må
vente på betjening ved kjøttdisken (på begge steder).

De er stadig opptatt med å ordne/lage ting på kjøkkenet, men det
hjelper ikke å lage til masse mat hvis de ikke har tid til å selge det!

Jeg har tidligere bodd noen år i Re komm. og hos Meny på Revetal
må du sjelden vente på noe.

Der er betjeningen tydelig lært opp til at det er kundene de lever av.

Så fort det er minste antydning til kø ved kassene, så åpnes det en
ny kasse, og så fort det er tomt for kunder ved en kasse, går den
som satt ved kassen bort til en annen og hjelper kundene med å
putte varene i poser.

En helt annen ting er hvordan man opptrer overfor kundene, og i
kjøttdisken ved én av butikkene opplever jeg stadig at når jeg har
sagt hva jeg ønsker, så blir varen ekspedert fort og effektivt nok,
men idet ekspeditøren leverer varen så ser hun bort, gravalvorlig ,
uten en antydning til et smil, slik at du får følelsen av at hun er totalt
uinteressert i deg som kunde.

Du har egentlig bare vært til bryderi.

Dette skjer i én butikk, med samme menneske hver gang, og jeg
har lagt merke til at hun gjør det samme med alle kunder.

Ekspeditøren bør se på kunden idet hun leverer varen over disken.

Det er så enkelt, og du får følelsen av at du blir verdsatt som kunde,
og ikke bare til bry.

Men til slutt, det som fikk meg til å skrive, var egentlig bare at jeg
hater å måtte vente på betjening som ikke er tilstede, eller betjening
som står å prater sammen mens du står og venter


_______.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar