onsdag 12. juni 2013

Underlige sammentreff!!!

For et par innlegg siden, beskrev jeg et noe pussig sammentreff med
en bok jeg leste og noe jeg fant ut på nettet.

Dette fikk meg igjen til å tenke på et annet merkelig sammentreff som
skjedde for noen år siden, det også i forbindelse med bøker som jeg
holdt på med.

Jeg holder ofte på med flere bøker samtidig og i dette konkrete tilfelle
holdt jeg på med to bøker, en av en amerikansk forfatter som het
Osa Johnson, som skrev om sitt liv med Martin Johnson, og den andre
boken var av Jack London, som skrev om et par, som var på leting
etter drømmeplassen sin, som de fant, og kallte Månedalen.

Begge disse bøkene hadde jeg kjøpt på et loppemarket, og var plukket
ut helt uavhengig av hverandre, og jeg hadde ikke lest de tidligere.

Osa og Martin Johnson kjendte jeg til fra før, de var et eventyrerpar
som hadde reist rundt i Afrika og Martin skrev en bok med titelen
"Løver" og ble utgitt på norsk i 1939.

Dette var en bok jeg arvet etter min far, og som gutt leste jeg den flere
ganger, fordi den var spennende.

Jack London kjendte jeg selvfølgelig til, og flere av hans bøker var med
blandt bøkene jeg arvet etter far, så da jeg fant disse to bøkene på et
loppemarket blandt hundrevis av andre bøker, ble de som sagt plukket
ut totalt uavhengig av hverandre.

Jeg kjøpte flere bøker på samme loppemarked, men tilfeldighetene gjorde
at jeg begynte å lese disse to bøkene samtidig.

I boken til Osa Johnson beskriver hun et spennende liv med Martin og
alt de opplevde sammen, og ut i boken forteller hun at de var venner
med Jack London og hans kone!!! 

Samtidig leser jeg boken til Jack London som forteller om det unge paret
som er på leting etter drømmeplassen sin (Månedalen). 

I boken til Osa Johnson forteller hun om Martin som skal reise på jord-
omseiling med ingen ringere enn Jack London, og at da Osa og Martin
giftet seg tilbragte de hvetebrødsdagene hos ekteparet London, i deres
hjem som de kallte "Månedalen" !!!

Hvordan kan slike ting skje?

Av alle millioner av bøker som blir skrevet, plukker jeg ut to tilfeldige på
et loppemarket som har en klar forbindelse til hverandre.

Jeg kan ikke la være å undres, selv om jeg ikke er overtroisk, men jeg
må innrømme at slike tilfeller som jeg nå har beskrevet i to innlegg er
svært underlig.

Det hadde vært morsomt å høre om lignende tilfeller!



_______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar