onsdag 5. juni 2013

Kvinner/personer

I mitt siste innlegg ang. kvinneblogger, som jeg kallte "Femiblogger" ble
det en liten diskusjon mellom meg og en venninde, ikke krangel, men
en liten diskusjon, for hun lurte på om jeg mente at kvinner ikke var
personer.

Hvis det skulle være andre som lurer på hva jeg mente med uttalelsen,
skal jeg prøve å forklare.

Jeg snur gjerne litt rundt på begrepene, en person kan være kvinne,
men jeg tenker på kvinner som en gruppe, og ikke personer.

Når vi bruker ordet kvinne(er) snakker vi egentlig om den delen av
menneskeheten som er hunnkjønn, imotsetning til menn som er hann-
kjønn.

Dette er jo noe som alle selvfølgelig vet, men poenget mitt er at en
kvinne er ikke en person før vi vet noe om henne.

Før det så er hun bare en kvinne, og det samme gjelder jo selvfølgelig
for menn.

For å gå over til begrepet menneske, du er ikke en person så lenge
ingen vet noe om deg, da er du bare et menneske eller f.eks. mann.

Hvis du er mann eller kvinne, så er du allerede puttet inn i en gruppe,
men så lenge ingen vet noe om deg, og heller ikke kjenner din
karakter, så er du kun et menneske.

I bloggen min brukte jeg begrepene kvinne og person på en måte som
for noen kan være litt uklar, men det ble gjort med overlegg, fordi jeg
synes en person usynliggjør seg selv i en gruppe hvor hele gruppen
driver med det samme.

Jeg savner å lese om spesielle mennesker, og for meg som mann blir
det temmelig uinteressant å lese f.eks. 20 blogger om kakebaking.

Det som fikk meg til å reagere i utgangspunktet, var at uansett hvilken
blogg jeg gikk inn på, så var det typisk kvinnestoff.

Jeg er klar over at jeg setter det hele veldig på spissen, men jeg har
et håp om at jeg en dag kan finne en blogg med noe annet enn kvinne-
stoff, og spesiellt fordi det er flest kvinner som blogger og det er
underskudd på blogger fra menn.

Jeg er også klar over at jeg også er temmelig ensrettet i mine interesser,
og det må det være rom for, både for meg og for alle andre, men hvis
alle er ensrettet med samme type interesse......?



________




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar