søndag 2. juni 2013

Ny runde med "FEMIBLOGG"

Jeg har vært en tur innom andre blogger igjen for å sjekke om det
bare var tilfeldigheter at jeg fant så mange "femiblogger"!

Nei!!! Det er ikke tilfeldig, de fleste blogger tilhører kvinner og
stoffet i bloggene er kvinnestoff.

Jeg begynner å få en mistanke om at f.eks. mc-damer ikke har blogg.

Det er antagelig ikke tøfft nok!

Dette er ikke noe sikker "vitenskap", men så langt tyder det på at
påstanden er korrekt.

Det minner meg litt om 70- årene da vi hadde overskudd på damer
som laget klær med batikkmønster, både voksbatikk og knytebatikk.

Dette ser vi ikke lenger og jeg håper det er borte så lenge jeg lever,
etterpå kan verden gå hvor den vil.

Likeledes var det stor produksjon av mer eller mindre vellykket
"pottery" virksomhet.

Te-krus, askebeger, blomstervaser og div. krukker og boller til
diverse formål ble produsert i stor stil.

Dengang levde jeg med ei som hadde ansvaret for brennovnen på
skolen, så jeg vet litt om "problemet".

Kvinner gikk rundt med slaskete cordfløyelsbukser og anorakk til
hverdags og det var mye lilla skaut, skjerf, og tørkler, for ikke å snakke
om alle Palestinaskjerferne, det var uniformen til "sufferne".

Den lilla fløyen, var de vi kallte "husflidhippier".

Stakkers den "mannen" som havnet i klørne deres, det betød busserull,
fotformsko og brødbaking.

Såvidt jeg har forstått så tilhører jeg den såkallte 68-generasjonen, men
klarte å komme helskinnet igjennom og beholdt min egen identitet hele
veien, og har den fortsatt.

Har ikke havnet i fella og diltet etter alle stilartene under veis.

Jeg har visst blitt sett på som litt snål/rar til tider, uten at jeg har vært så
veldig bevisst på det underveis, men jeg håper faktisk at det er tilfelle,
så hører jeg ikke med under A4 konseptet.

Nok om meg, og tilbake til "Femiblogger", som jeg har nevnt i et tid-
ligere innlegg, så har jeg ikke noe imot at kvinner er opptatt av blomster,
strikking, hekling osv., men det forundrer meg virkelig at det ikke er
større bredde i hva det skrives om.

Jeg hadde håpet på å finne en kvinneblogg med litt spesielle interesser
og litt spennende bilder.

Selv har jeg drevet med dykking, både proffesjonellt og på hobbybasis
og hovedinteressen var undervannsfotografering, men jeg så aldri
kvinner med fotoapparat.

Hvis det var et par som dykket sammen, var det alltid han som foto-
graferte, hvis de hadde et undervanns-kamera.

Innenfor hobbyen med fjernstyrte fly er det alltid mannen som flyr,
og kona eller "dama" som filmer.

Jeg har sett hundrevis av filmer fra dette miljøet, og må bare si, hvis
kvinner er like forvirret i hodet som de er i hendene, så skjønner jeg
at det stort sett bare er menn som flyr, for maken til rotete filming har
jeg aldri sett.

Kameraet hopper og spretter og det zoomes frem og tilbake, ut av
fokus, inn i fokus igjen, "mister" flyet og finner det igjen,

Dette er helt typiske situasjoner.

Årsaken, tror jeg er mangel på interesse og engasjement, så hvorfor
gjør de det, var det ikke bedre å si: sorry, få noen andre til å filme.

Men som sagt, jeg håper det finnes flere kvinner som ikke bare er
kvinner, men i tillegg er personer.

Min venninde ser på meg med et underfundig smil og rister på hodet,
men hun er en av de som er både kvinne og person.

Er foresten glad for at f.eks. bøker ikke kan kastes igjennom nettet.

Ha en fin dag!!

______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar