lørdag 25. januar 2014

RC modell av Monitoren "Thor" - del 4

Se også del 1-2-3 og 5 som ble lagt inn 11. nov., 3. des. 2013 og
15. jan. og 6. april 2014 samt artikkelen om monitorene 30. april 2013.


Det går ikke fort å bygge en rc-modell av en båt, og når man ikke har
en tegning med angitte mål går det ekstra tregt, da det hele tiden blir
kompromiss-løsninger som gir litt hodebry å få til.



 Det begynner snart å ligne på en monitor, men jeg
kan egentlig ikke si det er en modell av "Thor",
Jeg får heller si: "fritt etter Thor"!



Det pynter opp med litt "stash" rundt omkring.


Det ser litt skjevt ut her og der, men det retter seg
når ting blir montert på plass, nå står det bare
løst på dekket

Nå har jeg ihvertfall funnet løsningen på hvordan få kanontårnet til å
bevege seg.


Deler fra en kassert pc kan
komme til nytte til noe helt
annet enn opprinnelsen!





Hobbyfolk tar vare på de merkeligste ting, og lageret i hardisken på
en utrangert pc ble løsningen på hvordan få et dreibart tårn.


Ved hjelp av avstandsstykker
som ble laget av messingrør og
messingbolt ble lageret festet
til undersiden av dekket.

Det ble litt "fintenking" ang. hvordan få festet lageret slik at den dreibare
delen kom i riktig posisjon for tårnet, og samtig servoen og reimen som
skal dreie tårnet, men ved hjelp av avstandsstykkene ble problemet  løst.

Igjennom rørene går det en messingbolt som er gjenget i begge ender
slik at den ene delen, som det synes på bildet, er festet til lageret, mens
den andre er festet med mutter på oversiden av dekket.

Den samme løsningen ble brukt på den bevegelige delen, som kan
skimtes under lagerhuset, men der måtte det bores hull og gjenges opp
for å få festet den gjengede bolten.



I bunnen av tårnet kan boltene fra lageret skimtes.



Servoen som driver lageret, og kanontårnet er
montert på plass.

Servoen måtte skråstilles for å ikke stikke for dypt ned i rommet,
da det skal både batteri, som tar ganske stor plass, og blyvekter
for å få båten til å ligge i riktig dybde i vannet.

Kilehjulet til drivreimen måtte jeg dreie til av noe plast materiale som
jeg hadde liggende, målet er å bruke mest mulig av ting som man har
i roteskuffen slik at en holder kostnadene på et fornuftig nivå!

Neste trinn var propellaksling og propellhylse som må være så vann-
tett som mulig.

Et messingrør med 3 mm invendig diameter ble til propellhylse, og
en 3 mm pianotråd ble propellaksling.

Det var litt trang i propellhylsen, så pianotråden ble satt i dreibenken
og pusset med fint smergelpapir slik at den løp lett rundt inne i hylsen.



Propellhylse på plass med akslingen inni.

For å få en vanntett gjennomføring av akslingen laget jeg en "pakkboks"
av en 16 mm rør-bit, og dreiet til to endestykker av plast/nylon som måtte
presses inn i røret.

Det ene endestykket hadde 4 mm hull til propellhylsen, mens det andre
hadde et 3 mm hull til propellakslingen.



Delene til pakkboksen".



Delene passer perfekt isammen,
propellhylsen (messingrøret) måtte presses
inn i endestykket og ble 100 % tett.

Da akslingen nødvendigvis må løpe ganske lett, må det ikke være like
trangt som for propellhylsen, derfor ble det boret to hull i pakkboksen
og loddet på to rør - det ene for å fylle på fett/olje, det andre for å slippe
luft ut når olje presses inn, og nå har vi en pakkboks som er vann-
tett, også når akslingen roterer.



Propellaksling til venstre og propellhylse
til høyre.



Pakkboksen montert på plass, og klar for å
montere motoren.


Jeg får antagelig ikke noe eksamenspapirer for loddingen, men det er
tett og det sitter godt fast - so what?.

Enden er nær - det er kanskje mulig å klare resten i femte og forhåpent-
ligvis siste del!

_____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar