fredag 17. januar 2014

YAK 12 med monoski!

Så ble det januar da, før snøen endelig kom, og alle barn med nye ski
og akebrett fryder seg - og noen voksne.

For egen del lar jeg skiene være, men jeg tar gjerne noen "runder" med
modellfly på snødekte jorder.

Det kom riktignok litt snø tidligere, men den forsvant like fort som den
kom, og ga ikke store muligheter til vinterssport.

Jeg har tre fly med flottører som jeg kan bruke på nysnøen, og det ene
har blitt brukt mye på snødekte jorder.

Utpå senvinteren når mange jorder er tråkket ned, og bakken er full
av skispor og fotspor og dertil hard p.g.a. mildvær og frost om hver-
andre kan det bli noen lite morsomme resultater.

Jeg har tidligere beskrevet en slik "hendelse" da jeg skulle fly på et
vann hvor "snøen" var knallhard og full av spor etter isfiskere, så da
jeg skulle ta av ristet det sånn at det fremre festet til flottørene glapp
ut av holdet sitt og det hele ble hengende å slenge etter flyet.

Det ble ikke bare noen c-moment, men det meste av alfabetet før
ekvipasjen fikk roet seg ned i et skispor.

Vel, man lærer så lenge man lever, eller som en sa: "man lærer så lenge
man har lever" så det blir ikke flere "take off" på uryddig underlag.

Jeg har skaffet meg en liten YAK 12 som jeg ikke har flottører til, men
har istedet laget en "monoski" av en depronplate.

Jeg skar til et par platebiter og limte de isammen slik at det ble en ski
med skitupp.

Mens limet er vått plasserte jeg noe vekt der hvor jeg ønsker at bøyen
på skituppen skal begynne, og plasserte noe unde tuppen slik at den
blir bøyet opp.

På den måten blir bøyen permanent når limet har herdet.



Den ekstra depronplaten ble brukt kun for få til bøyen.



Festebraketten ble laget av 2 mm finér.



Delene er fremdeles løse , men måtte bare prøveplasseres
for bildets skyld.

"Gubben" er litt utålmodig, og av og til litt fotogal, så det måtte bare
settes sammen for fotografering.

Det som skal til nå er å bake det hele (uten flyet selvfølgelig) inn i
glassfiber og epoxy.





Ferdig, med glassfiber og epoxy, og litt lakk.
Tapen under cowlingen holder på plass
en liten pose med hagel.


Selv om det ser spinkelt ut, blir det ganske solid, og evt. lett å 
reparere.

Det blir "take off" med håndstart og landing på monoski!!!

PS! Etter å ha prøvd prosjektet i lufta, har jeg kommet fram til at det
må mer vekt i snuta, for den brede monoskien/meien virket som en
ekstra bæreving, og gav mer løft foran.

jeg har ikke fått prøvd den etter justering ennå, men regner med at det
er ok.

Nå har snøen gått, men det går an å lande på gress også med den brede
meien.


_____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar