tirsdag 5. november 2013

Det er noe herk å bli "gammel"!!!

Jeg liker ikke å bli "gammel" - jeg skriver gammel i anførsel, for jeg er
ikke lei av livet, men jeg liker ikke å bli "gammel".

Det jeg liker minst, er det som skjer med kroppen min, det er den som
blir "gammel" - ikke jeg!

Det er ikke lenger min kropp, men en annen kropp som er festet til min
hjerne.

Jeg har jo levd med kroppen min et langt liv, og den så ikke slik ut som
den gjør idag, og det er ikke bare armer, ben, og resten av kroppen,
men også "trynet".

Det "trynet" jeg ser i speilet hver dag er ikke mitt!!!

Spøk til side, det er ikke først og fremst hvordan kroppen forandrer seg,
men hva jeg ikke lenger klarer.

Jeg har tidligere i livet vært aktiv dykker, både som amatør, men også
som profesjonell dykker bl.a. i forb. med marinarkeologi og som dykke-
instruktør.

Dykking har jeg måttet skrinlegge p.g.a. helseproblemer, så kosedykking
som pensjonist, som var planen, er ikke mulig.

Jeg har tidligere også drevet med ridning, og det har jeg også måttet gi
opp av helsemessige årsaker - rygg hofter og knær vil ikke...

Det er nok av ting å holde på med, og jeg lever bl.a. et ganske fjernstyrt
liv, med både fly, helikopter og modellbåter, og akkurat nå holder jeg på
med å bygge en modell av monitoren "Thor" som ligger sunket ute ved
Hoftøya rett syd for Store Færder, og som jeg har dykket på mange
ganger.

Modellen skal bli fjernstyrt og kunne kjøres på vannet.

Fotografering og maling er også aktiviteter som gjør hverdagen menings-
fyllt, ved siden av å spille på diverse instrumenter.

Dagene er fyllt opp, men jeg er ikke fortrolig med at jeg ikke kan gjøre
de samme tingene som tidligere var både yrke, hobby og lidenskap.

En må jo bare innse at ting forandrer seg med årene, men det er irrite-
rende at det er kroppen som skal bestemme hva jeg kan, eller ikke kan
gjøre, hodet er ikke innstillt på det.

Her forleden satt jeg sammen med noen "voksne" venner og snakket om
alder, og en av de fortalte at hun hadde begynt å glemme mer enn før.

Jeg sa da, at jeg glemmer ikke noe mere enn før, men nå husker jeg ikke
hva jeg har glemt...

Det beste ved å bli gammel er først og fremst å bli "bestefar", og bli farfar
til to flotte gutter, som jeg om en time i skrivende stund skal hente på
skole og i barnehage og være sammen med.

Men jeg liker bare ikke å bli gammel!


______


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar