fredag 22. november 2013

Udu-tromme

De som har fulgt bloggen min over noe tid har sikkert fått en oppfatning
av at jeg er hekta på rytmeinstrumenter.

Det er helt korrekt, trommer i alle varianter, samt latinamerikansk musikk,
salsa, bossanova (latinjazz) og cubansk musikk er jeg godt over middels
opptatt av.

Siste tilskudd til rytmeboksen er en nigeriansk udu tromme.



I musikk-hjørnet er det både congas, djembetrommer, maraccas
og endel andre ting, og nå også en udu-tromme.


Udu trommene er laget av leirgods og det er kvinnene i Nigeria som
tradisjonelt lager trommene, og det er også kvinnene som spiller på de.

De brukes til å mane fram åndene til avdøde slektninger, og det er bare
kvinnene som skal spille på de, mennene mister manndommen hvis de
gjør det!!!

Skummelt, jeg har spillt endel på min tromme allerede!

Jeg har prøvet flere trommer, og det er store forskjeller i klangen, så
den som er ute etter en god tromme må prøve flere, og det er flere
ting som spiller inn, bl.a. leiretype, tykkelse i godset og brenningen.

Jeg prøvde 9 trommer før valget falt på den som vises på bildet.

Hvis det er noen som er interessert i udu trommer, kan jeg formidle
kontakt med en meget seriøs produsent.



 Trommene er dekorative, og endel kjøper de bare som,
dekorasjon, f.eks. i en hall/gang.


Undertegnede har ikke sin for pyntens skyld, men for å spille på den.

Lyden forandrer seg litt avhengig av hvor man slår (med hender/fingre),
og man må regne med å bli litt sårfingret og øm til å begynne med, da
det er snakk om å slå på brent leire.

Når man slår mot de to hullene, et på toppen og det på siden kommer
det en litt hul, syngende lyd, derfor har jeg kallt trommen sånn helt privat
for  humming drum!

_____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar