mandag 11. november 2013

RC modell av monitoren "Thor" - del 1

(Se også innlegg 30. april, 3. desember 2013 og 15., 25. januar,
samt 6. april  2014.)

I et tidligere innlegg om USS Monitor og monitoren Thor skrev jeg at jeg
ville bygge en modell av Thor.

Nå er jeg igang og for at  beskrivelsen av byggingen ikke skal bli for lang,
har jeg tenkt å dele den opp og komme med et innlegg etterhvert som det
går framover.

Tegningene av Thor er nokså utydelige med hensyn til detaljer, så det blir
endel gjetning og tilpassninger, men jeg tar ikke mål av meg til å klare å
lage en hundre prosent nøyaktig modell, men en som kan se ut som origi-
nalen og som kan kjøres fjernstyrt på vannet og kanontårnet skal kunne
dreies 360 grader.


Tegningen kan virke ganske detaljert, men det dukker hele tiden
opp spørsmål rundt de forskjellige detaljene.


Depron er et skummateriale som er velegnet til bygging av både fly-
modeller og båtmodeller, så det ble utgangspunktet for prosjektet.

I varehengeren til min sønn falt blikket på noe rosa som lå delvis under
endel rusk og rask som skulle kjøres på "dynga" - det var noe bygnings-
isolasjon som skulle kastes etter vedlikeholdsarbeid på huset hans.

"Jeg fant, jeg fant", sa Askeladden, og av og til er rusk og rask akkurat
det man er ute etter.



Isolasjonsplaten var akkurat det jeg trengte til undrvannsskroget.


Monitorene hadde et ekstremt lavt fribord og jeg valgte å lage skroget
i to deler, lage undervannsskroget først, og så lage overvannsskroget
på det igjen.

Ved hjelpa en overhead projector fikk jeg tegnet opp formen på skroget
og skjært det ut med båndsagen.

For å få styrbord og babord eksakt like, delte jeg kroget langsetter midt-
linjen.


Etter grovpussing ble modellen delt langs midtlinjen.



De to halvdelene kunne nå pusses like.



6 mm depronplate ble brukt til bunn, dekk og  det som skulle
være den pansrede delen av overvannsskroget.



Tilskårede deler for bunn og sidepansring.



Etter å ha skåret ut den indre delen, "rommet" i båten, ble delene limt
isammen og bunnen ble limt på plass.



Så var det å forme "rundingen" av bunnsidene og baugen.


Det hadde ikke vært nødvendig å lage bunnen av to halvdeler,
men de var allerede laget ut fra en annen idé, å lage de to halv-
delene helt like, men formen var jo gitt av skrogsidene, så det
hadde ikke vært nødvendig, men det var ikke noe problem å
lime de to halvdelene sammen.



Modellen begynner så smått å ta form.



Her er plass til propell og ror skåret ut.

En del av skroget hadde et overheng over propell og ror, og måten jeg
gjorde det på ble ikke helt etter tegningen, men modellen skal ikke på
noen utstilling - det blir nok flere feil.

Hvis prosjektet blir vellykket, kan det hende jeg bygger en større modell
senere og bruker erfaringen fra denne til å gjøre den neste mer korrekt.



To lag med 6 mm "pansring" er på plass, men ble litt lite.



Det som skremmer meg litt, er at vannlinjen skal gå litt opp på det
som skal forestille stålpansringen, altså veldig lite fribord.

Det blir ikke snakk om å kjøre modellen i bølger, og bølger fra 
andre mer hurtiggående modellbåter kan bli et problem.

Dekket må være til å ta av for å kunne komme til batterier og div.
brytere og koplinger, så jeg må prøve å lage en løsning som hindrer
vann å komme inn i båten.



En ekstra "pansring" av 3 mm depron ble passe tykt.


Det var så langt jeg var kommet til nå, men det kommer mer etterhvert.


_____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar