mandag 9. september 2013

Tigging

Det er mange former for tigging i samfunnet idag, alt fra tigging på telefon,
for organisasjoner o.l. til forskjellig former for salg, som for meg oppfattes
som en form for tigging.

I sommer (august) var jeg en tur i nedre bydel  i Tønsberg, og da jeg kom
opp til torget, sto det en stand med noen ungdommer som ville ha greie
på hva slags strømleverandør jeg har.

Jeg bare viftet dem av og gikk videre oppover torget, og på toppen ved
Øvregate, sto det nok en stand med to yngre mennesker og stllte det
samme spørsmålet som de ved den første standen.

Jeg gjorde det samme, viftet dem av og gikk videre, og tråkker nesten
på en person som sitter med pappbegeret sitt, som hun rister på og sier
hallo.

Henne overser jeg og går videre oppover mot Farmandstredet, men midt
oppe i Torggaten sitter det en med et trekkspill og pappbeger, og spiller
en slags låt som han egentlig ikke kan, og gjenntar det samme temaet
som bare er en liten del av den opprinnelige låten.

På toppen av Torggaten der hvor man går inn til Farmandstredet sitter
det nok en person med pappbegeret sitt og følger den innlærte prose-
dyren.

Rett før inngangen til senteret står det nok en stand med en samme
strømleverandør og skal ha greie på hvilken leverandør jeg har.

Han fikk en klar melding om hva jeg mente om denne form for press fra
denne leverandøren, for så endelig komme inn på senteret, hvor det ikke
finnes tiggere.

Etter å ha vært innom Libris bokhandel (Nordli) skal jeg en tur til apoteket
for å kjøpe medisiner.

Når jeg kommer ut fra inngangen ved polet, sitter det nok en person med
det vanlige pappbegeret.

Etter å ha gjort ferdig ærendet på apoteket, skal jeg hjem, og krysser
over på den andre siden av Stoltenberggaten og går mot Slagenveien.

Ved enden av Farmandstredet sitter det nok en tigger med begert sitt, og
som ikke det er nok, når jeg runder hjørnet så sitter det en på den andre
siden også.

Hvor er de styrende krefter i dette landet som ikke ser utviklingen og ser
at disse som sitter å tigger blir freidigere og freidigere.

Sist torsdag kom det en med pappbegert sitt inn på uteserveringen til en
av våre puber, og gikk fra bord til bord, men da var det en av gjestene
som fikk nok og sørget for å få vedkommede ut.

Dette som jeg nå har beskrevet er ikke en oppdiktet situasjon, men en
korrekt beskrivelse av situasjonen denne konkrete dagen

Er det virkelig slik vi  ønsker at samfunnet vårt skal være?

Skal vi bare godta at det er fritt fram for det som jeg opplever som  en
forsøpling av samfunnet, og som ikke bare er på grunn av tiggende inn-
vandrere, men også firmaer og organisasjoner som prøver å "dra" penger
ut av lommene våre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar