lørdag 14. september 2013

Yak 12 - en liten modifisering

HobbyKing har en modell av Yak 12 hvor understellet/hjuloppheng er
fastmontert og ikke utskiftbart med f.eks. ski/flottører.

Det er jo litt synd, men jeg tok med Yak'n ut på første flytur igår, og det
medførte litt flaks i noe som i utgangspunktet var litt uflaks.

Første landing ble litt hard, med et avrevet understell som resultat.

Ingenting ble ødelagt, men festene ble revet av uten at kroppen ble skadet,
og var egentlig bare å lime på plass igjen.

Da var det at det begynte å summe litt i hardisken.

Hvorfor ikke lage en løsning tilsvarende den jeg hadde på flere andre fly.

Som sagt, så gjort, og det var også fort gjort, for løsningen er enkel.




Yak'n med det originale hjulopphenget.


Det originale understellet ser unektelig mye finere ut, men er temmelig
upraktisk, da jeg flyr mye på et jorde om vinteren, med snø på bakken.



Hjulopphenget har bare vært stukket ned i flykroppen,
og heldigvis ikke vært godt limt.




En liten finérplate på hver side av hjulopphenget.

Trelim fungerer godt for å lime finér mot skum-materialet i flykroppen, og
er enklere å jobbe med enn f.eks. epoxy.




To skruer på en finérplate er alt som skal til.



Finérplaten skal bare hindre at hjulopphenget faller ut, for det sitter godt
i flykroppen.




Her er alt på plass igjen, og platen med de to skruene
kan fjernes på et øyeblikk, for å skifte til f.eks. ski.



Det fastmonterte understellet har jeg tenkt på som et problem helt fra
starten, for jeg flyr mye på et jorde etter av kornet er slått, og da er det
også praktisk å fly med ski, da hjul lett kan bli revet av.

Skiene kan strammes godt opp med strikk i forkant slik at de lettere glir
over "stubben" som står igjen, etter at kornet er slått.




Vi får se etterhvert, om det kanskje er mulig å få festet de
originale sidene utenpå pianotråden til hjulene. 



Ja, idéne kommer jo på løpende bånd, mens jeg er i ferd med å avslutte
innlegget faller løsningen inn i hodet,så det er bare å trå til, og se
å få gjort endringen også på selve hjulopphenget.




En bit finér der hvor det "falske" hjulopphenget 
var limt fast.




  Nå er "opphenget" også bare til å skru av og på.



Et annet problem med denne modellen er at den er litt baktung, men det
er det heldigvis enkelt å rette på.

En liten pose med hagel tapet fast på undersiden av cowlingen løste hele
problemet, og flyet fikke en mye bedre balanse.

Etterhvert skal jeg støpe en form av cowlingen, slik at jeg kan lage en ny
hvis den originale skulle sprekke.

Jeg flyr mye om vinteren, og den tynne plastiken sprekker lett i kulden,
og samtidig skal jeg lage et lite rom på undersiden av cowlingen, slik at
posen med haggel kan få plass der.





For å si som Kåre Willoch:
"Nu går allting så meget bedre"


_____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar